RIP: Иън (М.) Банкс – Човекът, който знаеше тайната на имената


Преди десетина години, през един дъждовен следобед на буреносното австралийско лято, аз се озовах в капана на Мелбърнското летище. Първо чакахме, после пак чакахме, след това ни натовариха на самолета, и най-накрая ни свалиха от него ни пуснаха по живо, по здраво да си търсим хотел. Но на мен не ми пукаше, защото още в самото начало на тази одисея, когато стана ясно, че няма да полетим веднага, си купих The Algebraist – тогава, най-новата книга на Иън М. Банкс, и я зачетох в упоение. Това беше първата му фантастична книга, след дълго прекъсване, която не е част от поредицата за Културата. Романът почива на физична задача, която се дава на студентите от първи курс, и ми хареса във всяко отношение, но все пак главното наследство на Банкс ще бъде поредицата за Културата. Дали защото е свят на стабилна утопия (нещо подобно на Стар Трек, особено от епохата на капитан Пикард), или защото аз съм израсъл със старата съветска фантастика в която неизменно присъстваше щастливото бъдеще, но романите на Банкс бързо се превърнаха в едни то любимите ми произведения. Обаче въпреки утопичността си, Културата няма сладникав вкус, а и стилистичните похвати на Банкс (например в Use of Weapons) често ме оставяха да се питам как го прави.

Банкс го няма вече, победен само за няколко месеца от рака, както ги няма Стругацки, Лем и още много други от любимите ми писатели. Но загубите на хора, чийто нови книги си очаквал с нетърпение, и си ги купувал и чел на най-неочаквани места, е особено болезнена. Осиротяха Дизиет Сма, и Чераденин Закауе, и Мозъците. И няма кой да ни разкрие великата тайна как се измислят великолепните имена на корабите.

Leave a comment

Filed under научна фантастика, Literature, science fiction

Leave a Reply

